Svar: Spiser hun for meget?
4. oktober 2022
Alder:
11 mdr.
Kære madglade familie ;)
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det er rigtig dejligt, at jeres datter selv siger fra overfor amningen, det er naturligt lettere at stoppe, hvis både mor og barn er enige om dette, og det lyder til at være tilfældet hos jer. Det er rigtig fint, at du stadig tilbyder brystet i forbindelse med putning om aftenen, men hvis hun siger fra, så er det også rigtig godt. Hun er blevet ammet længe og har fået masser af din mælk, så ingen problemer i forhold til dette. Glæd dig over, at det går så uproblematisk :)
Og ja, det lyder som om, at lillepigen er rigtig glad for mad. Hun spiser godt hele dagen igennem, og hun spiser mad fra alle fødevaregrupper. Hun får masser af variation, hun spiser mad med hånden, mad som kræver mere tygning og bid, hun spiser også grød og mos. Udgangspunktet er mere og mere jeres mad, og det lyder så fint, det du fortæller.
Når jeg læser din beskrivelse, får jeg indtryk af nogle rigtig gode og sunde spisevaner. Lillepigen er en aktiv lille pige, der er godt gang i hende hele dagen, og hun udvikler sig i rigtig god retning både motorisk og mentalt. Hun har brug for mange hyppige måltider for at få sit energibehov tilstrækkeligt dækket, og det er rigtig godt, at du derfor hende hende mange måltider dagen igennem. Jeg er sikker på, at hun også tydeligt gør opmærksom på, hvis hun er ved at blive sulten eller tørstig, det lyder som om, at hun har en rigtig fin evne til at regulere sit behov. Og netop fordi hun spiser meget af maden i stykker og på den måde også er med til at styre måltidet selv, så ser jeg ingen problemer, tværtimod.
Så glæd dig over hendes appetit på livet og maden. Hun kan godt begynde at spise mere selektivt, når hun bliver ældre, men jo mere forskelligt hun spiser nu, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen. Jo gladere hun er for mad og for at spise nu, jo bedre er det for hendes madglæde senere hen.
Når folk kommenterer på, at hun spiser hyppigt, så kan du bare svare "ja, det siger sundhedsplejersken er vigtigt". Når de siger "hun spiser godt nok meget", så kan du svare "ja, det er rigtig dejligt, at hun har så god en appetit".
Det lyder rigtig fint med mme af kop to gange dagligt og tilbud om brystet før putning, som hun så kan tage imod eller lade være. Du må også stadig gerne bruge lidt mme i grød og mos morgen og aften.
Det er super fint, at du tilbyder hende ost, som også er en vigtig kilde til kalk, og hun må også gerne begynde at få lidt yoghurt (max 100 ml). Og så kan hun få kalk via f.eks. broccoli, bønner, rødkål, hvidkål og lignende grove grøntsager. Der er også kalk i havregryn og fuldkornspasta, parboiled ris og tørret frugt. Samt fisk med små ben som f.eks. makrel eller marinerede sild, ligesom der også er kalk i laks og ørred.
Jern får hun f.eks også via grøntsager som spinat, grønne bønner, linser, kikærter. Der er også jern i havregryn, rugbrød og fuldkornsbrød. Og så i æg, kød og fisk, så det er rigtig fint at give dette som f.eks. pålæg og ikke kun som varm mad - ligesom det er helt perfekt at bruge rester fra aftensmaden til frokost. Det er rigtig fint, at du giver hende frisk frugt og bær, da det indeholder C-vitamin, som er med til at øge jernoptagelsen i kroppen.
Så ud fra din dagsplan, så tænker jeg altså, at hun er rigtig godt dækket ind. Og når hun bliver et år, så vil det være helt fint, at hun stille og roligt trapper ud af modermælkserstatningen og får lidt letmælk i stedet - og også stadig masser af vand, da vand er den bedste tørstslukker.
D-vitamin skal du stadig give hende dagligt :)
Fortsat rigtig god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske